Skabelon: 13 opgaver med online kontrol af svarene

Her følger en beskrivelse af, hvordan du får lavet en side med 13 opgaver med online kontrol af svarene. Skabelonen giver en side, som er lidt mere enkel i layout (det kan du jo selv gøre noget ved!), men ellers er i stil med min side om sætningsanalyse i tysk.

Vær opmærksom på, at denne skabelon kræver, at brugeren kun har 1 rigtig svarmulighed til hvert spørgsmål. Er dette ikke umiddelbart tilfældet, kan du eventuelt sikre det ved at angive, hvordan svaret skal tastes ind (undgå ekstra mellemrum, brøker skal forkortes mest muligt, leddene skal stå efter faldende grad, tal før variabel eller lignende anvisninger).

Du kan bruge f.eks. Word, Netscape Composer eller Microsofts Frontpage til punkt 4. Til punkt 3 kan du bruge Notesblok eller WordPad, som nok startes under Start - Programmer - Tilbehør på din computer.

1) Opret en ny mappe med et passende navn, f.eks. geometri1x

2) Hent filen index.html ind i mappen under præcis dette navn, f.eks. ved et højreklik på dette link, hvorefter du vælger Gem destination som eller Save link as

3) Helt i starten af koden findes en liste, hvor der står "svar1" osv. Erstat disse 13 svar med de entydige svar til dine opgaver, f.eks. "3/5" eller "injektiv" eller "x<9"

4) Skriv dine 13 opgaver ind på de rigtige pladser i filen (samt eventuelt en overskrift samt vejledning til indtastning af svarene)

Eleverne vil nu kunne arbejde med siden ved at skrive stien til mappen ind i din yndlingsbrowsers adresselinje (eller søge efter den under Filer - Åbn - Gennemse henholdsvis File - Open page - Choose file). Hvis du f.eks. har skabt mappen geometri1x på F-drevet i mappen Matematik under mappen Fag, vil linjen F:/Fag/Matematik/geometri1x åbne den ønskede side.

Vink: Denne skabelon kan let ændres til en multiple choice-test i stedet. Så skal du blot indtaste f.eks. 3 svarmuligheder a, b og c efter hvert spørgsmål. Eleverne indtaster så a, b eller c som svar - og under punkt 3 i fremgangsmåden ovenfor skriver du så f.eks. "b", hvis b er det rigtige svar i pågældende opgave.

Et andet vink: Jeg har lavet layoutet så simpelt som muligt, så det er let at orientere sig i koden. Derfor kan du sikkert også godt se, hvor du skal rette, hvis du vil have en anderledes respons til dine elever efter kontrollen.