Skabelon: 13 opgaver med online kontrol af svarene
Her følger en beskrivelse
af, hvordan du får lavet en side med 13 opgaver med online kontrol af svarene.
Skabelonen giver en side, som er lidt mere enkel i layout (det kan du jo selv
gøre noget ved!), men ellers er i stil med min side om sætningsanalyse i
tysk.
Vær opmærksom på, at denne
skabelon kræver, at brugeren kun har 1 rigtig svarmulighed til hvert spørgsmål.
Er dette ikke umiddelbart tilfældet, kan du eventuelt sikre det ved at angive,
hvordan svaret skal tastes ind (undgå ekstra mellemrum, brøker skal forkortes
mest muligt, leddene skal stå efter faldende grad, tal før variabel eller
lignende anvisninger).
Du kan bruge f.eks. Word,
Netscape Composer eller Microsofts Frontpage til punkt 4. Til punkt 3 kan du
bruge Notesblok eller WordPad, som nok startes under Start - Programmer -
Tilbehør på din computer.
1) Opret en ny mappe med et passende navn, f.eks.
geometri1x
2) Hent filen index.html
ind i mappen under præcis dette navn, f.eks. ved et højreklik på dette link,
hvorefter du vælger Gem destination som eller Save link as
3) Helt i starten af koden findes en liste, hvor der
står "svar1" osv. Erstat disse 13 svar med de entydige svar til dine opgaver,
f.eks. "3/5" eller "injektiv" eller "x<9"
4) Skriv dine 13 opgaver ind på de rigtige pladser i
filen (samt eventuelt en overskrift samt vejledning til indtastning af
svarene)
Eleverne vil nu kunne
arbejde med siden ved at skrive stien til mappen ind i din yndlingsbrowsers
adresselinje (eller søge efter den under Filer - Åbn - Gennemse
henholdsvis File - Open page - Choose file). Hvis du f.eks. har skabt
mappen geometri1x på F-drevet i mappen Matematik under mappen Fag, vil linjen
F:/Fag/Matematik/geometri1x åbne den ønskede side.
Vink: Denne skabelon kan let ændres til en multiple
choice-test i stedet. Så skal du blot indtaste f.eks. 3 svarmuligheder a, b og c
efter hvert spørgsmål. Eleverne indtaster så a, b eller c som svar - og under
punkt 3 i fremgangsmåden ovenfor skriver du så f.eks. "b", hvis b er det rigtige
svar i pågældende opgave.
Et andet vink: Jeg har lavet
layoutet så simpelt som muligt, så det er let at orientere sig i koden. Derfor
kan du sikkert også godt se, hvor du skal rette, hvis du vil have en anderledes
respons til dine elever efter kontrollen.